Skrattretande läsning

Följde med ett sånt här litet reklamblad i Amelia-tidningen som låg på dörrmattan när jag kom hem idag.
Det handlar om kosttillskott, ett som heter VitaSlim (för viktnedgång) och det andra Solbrun, båda från VITALS. Beskrivningen av produkterna är det som får mig att skratta. Framförallt det om VitaSlim, såklart.

"FAKTA Vitaslim - minskar ditt upptag av fett
När vi äter fet mat tas fettet upp och lagras i vår kropp. VitaSlim innehåller den patenterade ingrediensen NeOpuntia, en 100% naturligt fettbindande fiber som absorberar en del av det intagna fettet, vilket därmed inte tas upp av kroppen utan passerar ut utan att avge energi. I flera studier har NeOpuntia visat sig minska kroppens upptag av fett. VitalSlim var först på den svenska marknaden med att erbjuda en produkt med NeOpuntia."


För det första (och för det sista för den delen också), kroppen tar inte upp fett från mat och lagrar den. Kroppen kan inte lagra fett i kroppen som kommer från fett. Det går bara inte, den kan inte. Finns ingen som helst vetenskaplig studie som visar på att den kan det. Däremot kan kroppen lagra kolhydrater (i första hand, men även proteiner kan den lagra) i kroppen som fett.
Huruvida denna påstådda fettbindande fiber (som kommer från en fikuskaktus, Opuntia ficus-indica) verkligen kan binda fett vet jag inte, det hör inte till mitt ämne, och jag skiter fullständigt i om det skulle vara så. För jag vill då inte binda bort den enda bra energin som finns i mat!

Så därför:


Det här var det som verkligen är kul. Hoppas bara folk inte går på det. Fast det är klart dom gör, för det låter förskräckligt bra om man inte vet bättre.'

Det andra var också ganska kul. Solbrun påstås ska "bygga upp pigmenteringen och ge huden ett helt naturligt solskydd inifrån mot solens UV-strålar." Vidare i texten går att läsa att det är väldigt viktigt att samtidigt använda solkräm med solskyddsfaktor när man vistas i solen.
Är det bara jag, eller tycks det där tala emot sig självt?

Så därför:

Ett gott skratt förlänger livet. Till och med det lilla fniss som jag gav ifrån mig när jag läste det här gör nog att jag lever längre än om jag skulle äta dessa två produkter för resten av livet!

Kommentarer
Postat av: F r i d a 5 l i n g

sv: haha jaa (: hur äre med dig åd då ?

2009-05-19 @ 12:33:36
URL: http://bitoffrida.blogg.se/
Postat av: minus10kilo

LCHF är väl TYP som GI eller? :)

för det kan jag massa om.. och vi äter äter bara GI-mat hemma. bara det att jag har ju världens godis beroende ;)



Jag tror att 15kiloraset.blogspot.com har startat en tävling. :D:D

2009-05-19 @ 13:30:36
URL: http://10kilominus.blogspot.com
Postat av: Hanna

haha ja självklart! :)

2009-05-19 @ 14:28:13
URL: http://westmanshanna.blogg.se/
Postat av: Maria

sv: haha ja det kanske hade vart det, får kanske ta och bygga en koja där nu istället ;)

2009-05-19 @ 14:36:00
URL: http://mariaholgersson.blogg.se/
Postat av: Anja

SV; ja eller hur.

2009-05-19 @ 18:52:59
URL: http://anjaslillablogg.full.nu
Postat av: Anonym

Hejsaaan!



Du var inne hos oss för ett tag sen och kommenterade våra linnen, vi väntar på leverans för att sedan ta emot förbeställningar och skicka till tryckeriet.



Hör gärna av dig om du är intresserad och passa på att förbeställa i god tid då dem inte kommer tryckas i många exemplar.



Get some colourz on by COLOURZ4U.

2009-05-19 @ 20:56:46
URL: http://colourz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej söta du!



Tack för din förbeställning men skulle vara jätteschysst om du skickade den till [email protected] med ditt namn och efternamn samt adress.



Vi hör av oss så fort vi fått vår leverans och skickar därefter ut ett mejl till dig om du fortfarande är intresserad så vi kan skicka iväg det till tryckeriet :)



Have a nice day!

2009-05-20 @ 16:21:29
URL: http://colourz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0