Lögn och förbannad dikt

är alltihopa vad vi hittils lärt oss. Etablissemanget kan jävlart i mig antingen ta sig i kragen och skita i vad allt med pengar heter och istället fokusera på människan och hennes hälsa, om dom inte gör det, (vilket dom inte kommer att göra förrän den dagen kommer då de måste inse sig besegrade) då kan dom ta sig i arslet!


Alla som gick folkhälsan med mig vet vad jag menar när jag pratar om världens bästa hälsa 2020. Det enda Skellefteå kommun egentligen behöver göra för att uppnå detta mål är att få folk att lyssna på Annika Dahlqvist, eller någon annan som vet vad han/hon snackar om. För om folk bara kunde ändra på sina matvanor så skulle det inte behövas så mycket mer än så för att få världens bästa hälsa. Det första man kopplar till någon diet är viktminskning. När man äter enligt LCHF minksar man i vikt, men inte för att det är en diet, utan för att man förändrar sin livsstil. Förutom kilon så försvinner även problemen med diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, astma, allergier, inflammationer, ledproblem, problemmagar, demenser, alzheimers och massor med andra saker. Dessa saker skulle jag säga är de största folkhälsoproblemen i världen idag (och självklart undernäringen runt om i världen, men den kan tyvärr inte vi ändra på lika lätt som vi kan ändra på vår egen situation).

Detta är de 11 nationella folkhälsomålen:
1. Ökad delaktighet och infl ytande i samhället
2. Ekonomisk och social trygghet
3. Trygga och goda uppväxtvillkor
4. Ökad hälsa i arbetslivet
5. Sunda och säkra miljöer och produkter
6. En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård
7. Gott skydd mot smittspridning
8. Trygg och säker sexualitet och en god reproduktiv hälsa
9. Ökad fysisk aktivitet
10. Goda matvanor och säkra livsmedel
11. Minskat bruk av tobak och alkohol, ett samhälle fritt från
narkotika och dopning samt minskade skadeverkningar av
överdrivet spelande

Visst är allt detta viktiga saker. Men inte lika viktigt som att låta människor få fortsätta leva ett gott liv, och framför allt ett längre liv. Jag undrar varför det inte står något i Skellefteås folkhälsopolistiska program om att man vill uppnå minskad dödlighet i hjärt-kärlsjukdomar t.ex.

Det var inte mycket nytt jag lärde mig på föreläsningen. Men en sak var helt ny för mig, och det tänkte jag nu dela med mig av. Nobelpriset i medicin fick år 1931 den tyska läkaren Dr Otto Warburg för att han upptäckt att cancercellens metabolism (ämnesomsättning) är olik den friska cellens. Cancerceller livnär sig på socker i olika former medan den friska cellen livnär sig på syre. Det märkliga med denna upptäckt är att det inte ledde till vidare forskning, utan tegs ihjäl och i det närmaste föll i glömska.
Jag hoppas att ni själva redan räknat ut det jag nu ska skriva. Äter du mer socker (läs kolhydrater) så har cancercellerna mer att livnära sig på. Äter du mindre kolhydrater så har cancercellerna mindre att livnära sig på. Äter du inte kolhydrater kan inte cancercellen leva, precis som vi (bestående av friska celler) inte kan leva utan syre.

Jag skulle kunna fortsätta skriva hur mycket som helst om denna kost. För här finns det fakta. Däremot skulle jag inte kunna skriva ett ord om varför man skulle äta fettsnål kost. För det finns inga studier eller någon forskning som visar på att det skulle stämma. Det var någon forskare som satte sig ner och funderade under första halvan av 1900-talet på varför folket från och med 20-talet hade börjat få hjärtinfarkter och liknande. Det var då, på ett konstgjort sätt margarinet kom till världen. Han kom fram till att det måste vara det animaliska fettet som var boven i det hela (fråga mig inte hur fan han fick den idén, för sånt har ju människan ätit under 99% av den tid hon har funnits, före det var människan vegan och nästan apa, det var när denna nästan apa började äta animalisk kost som människan utvecklades). Så han berättade för folket om sin upptäckt. När han gjort det var det någon som ville ha en studie på det hela. Så han satte sig ner och gick igenom uppgifter om hur mycket animaliskt fett människor i olika länder åt och hur mycket hjärtinfarkter de hade. resultatet han fick såg ut som en hagelsvärm (det hade alltså inget samband). Men han valde ut vissa länder så att en fin kurva bildades, och på den lögnen tror de allra flesta av oss än idag. Vilket inte alls är så konstigt när det är det vi får lära oss i skolan.
Annan intressant fakta för er som inte tror på detta ännu, är att när produkter började nyckelhålsmärkas kring -90, så började det svenska folket att gå upp i vikt.

Nu får det vara nog för ikväll.
Vill du läsa mer om det faktum att socker orsakar cancer, kolla in denna sida:
http://www.blottasanningen.net/om-livsmedel/24/17-socker-orsakar-cancer.html

Annat läsvärt är självklart Annika Dahlqvists blogg: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
och Andreas Eenfeldts hemsida: http://www.kostdoktorn.se/

För er som inte vet vill jag bara säga:
LCHF = Low carb High Fat = Låg kolhydrat Hög fett

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du är bara för söt emelie:) och du har helt rätt :)

2008-10-10 @ 17:12:15
Postat av: Sara

rätt rätt!

2008-10-10 @ 17:56:28
URL: http://frekpepsi.blogg.se/
Postat av: linda

kloka ord från en klok emellie.

du är så smart!



KAN DU KLIPPA MIG IMORGON AFTON????????????

2008-10-10 @ 23:23:24
URL: http://lindadahlqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0